onsdag 3. november 2010

Utkast til arbeidskravet i kunst

Nå er det en god stund siden jeg har vært særlig aktiv på bloggen, men mye har skjedd siden sist!

Arbeidskravet i kunst gikk ut på at vi skulle lage en replikk til noe en kunstner har laget eller måten han/hun jobber på. Flere i min familie har en del erfaring med å lage ulike arbeid i Sprang. Dette er en 4000 år gammel fletteteknikk som er en stor, men nokså ukjent del av kulturen vår. Før i tiden brukte de denne teknikken bl.a. til å lage klær. Jeg har valgt meg ut Herborg Wahl som kunstner. Hun har arbeidet mye med Sprang, både med egne mønster og ideer og gjenskaping av eldre funn. Herborg har gitt ut tre bøker om Sprang: Nytt liv i gamle sprangmønstre, Jakten på sprang og Sprangmodeller. Hun har vært på leting rundt om i hele landet for å finne ut om Sprangteknikken som en del av den norske kulturen . Hun er en av de som har arbeidet mye for at gamle sprangmønstre og sprangarbeider skal bli tatt vare på for ettertiden. Ved utgivelsen av den siste boka, Sprangmodeller, fikk Herborg Wahl støtte av Norsk kulturråd. Begrunnelsen for at hun fikk støtte var:

"Norsk kulturråd er i sitt arbeid med kulturvern spesielt opptatt av å stimulere
prosjekter rettet inn mot dokumentasjon og formidling av tema som framstår
som forsømte. Kulturrådet har merket seg Herborg Wahls omfattende arbeid
med kartlegging, dokumentasjon og formidling av gamle håndarbeidsteknikker
i Norge, og vurdert hennes innsats på området å være av stor betydning i en
nasjonal sammenheng." (Wahl, 2007:97)

De tre utkastene jeg har valgt å lage i kunstoppgaven er:

1.         Her har jeg laget en Sprangbord etter mønster som jeg selv lagde, inspirert av Herborg Wahl sine arbeid og andre Sprangmønstre. For å tenke litt annerledes og for å prøve ut noe nytt, fant jeg ut at jeg ville bruke noe litt utradisjonelt som tråder. Det er jo blitt veldig populært med gjenbruk, og jeg fikk et tips om at kunne være interessant å lage ulike arbeider av bilslanger. Dette var noe som var originalt og som virket spennende å prøve, så jeg satte meg ned og klipte bilslanger. Selve bregdingen gikk for så vidt greit, men siden bilslanger er veldig tøyelige, ble mønsteret litt utydelig da jeg tok det ned fra Sprangramma. Etter hvert fant jeg ut at jeg måtte lage noe der jeg kunne strekke borden slik at mønsteret kunne komme fram, eller lage noe der det var tøft at det var litt mer uklart. En dag jeg tenkte på hva jeg kunne gjøre videre med denne borden, fikk jeg en idè. For da jeg prøvde å holde borden opp mot veggen, fikk den form som noe som for meg lignet en flaggermus eller en sommerfugl. Dette kunne jeg gjøre noe med! Jeg fant ut at jeg måtte ha et slags skjelett til figuren min slik at den fikk litt styrke i kroppen og noe som kunne holde den oppe. Utgangspunktet for skjelettet mitt, var en pinne. Jeg surra inn pinnen med tynn ståltråd med blåskjær i seg fordi jeg syntes dette matcha resten av uttrykket på en god måte. Pinnen fikk da etter min mening et tøffere og grovere utseende.  Jeg syntes det ble en fin effekt å ha litt farge på selve skjelettet siden ”vingene” er svarte. Pinnen malte jeg turkis for at den ikke skulle synes så godt gjennom ståltråden.  Til slutt satte jeg fast Sprangborden på skjelettet ved hjelp av ståltråd. Når man nå henger opp dette ved å feste i ”hjørnene” på Sprangborden, får man noe som forhåpentligvis ligner en flaggermus, sommerfugl, eller lignende. Alt etter øyet som ser J Vet ikke helt enda hvor og hvordan jeg skal henge den opp, men det må jeg vel finne ut av i nærmeste framtid.

Bilder fra arbeidet:

Klipping av bilslanger til "tråder".


Trekking av "trådene" slik at det blir klart for å bregde.


Mønsteret begynner å komme fram.


            Jeg fikk ikke klippet opp slangene i ett langt stykke, derfor ble det noen skjøter underveis. Disse skjøtene er det viktig at man får imellom de to arbeidene. På denne måten blir ikke skjøtene synlige når man har fått klippet av mellom de to bordene.


 Her er jeg ferdig med å bregde. Man kan se at det har kommet et mønster både oppe og nede.



           Arbeidet er tatt av ramma og det er klart for å dele arbeidet i to slik at man får to border. Det er viktig å ha skillepinnene inni når man tar av (evt. feste med teip) slik at det ikke rakner.

Den ferdige figuren:

       

2.        Også i det andre utkastet mitt, valgte jeg å lage en bord i Sprang. Denne gangen ville jeg lage noe i et av de materialene som har vært mest brukt til Sprang opp i gjennom historia, nemlig lin. Jeg måtte til Husfliden på Lillehammer for å få tak i lintråd. Jeg hadde ment å ha en naturlig farge på lintråden slik at det ble mest mulig tradisjonelt, men det hadde de ikke igjen. I stedet endte jeg opp med en tråd med litt grønnskjær i seg. Garnet var ikke nøsta opp, så det var det første jeg måtte gjøre. Siden jeg ikke har hespetre hjemme, fikk jeg mamma til å hjelpe meg med å holde slik at jeg fikk nøstet. Jeg brukte samme mønsteret i dette utkastet som i det første. Tenker dette er det som skal gå igjen som et element i alle utkastene. Ved å bruke samme mønster, kan jeg også lettere se på ulikhetene og likhetene som oppstår når man bruker to forskjellige materialer. I motsetning til det første utkastet, ”datt” ikke mønsteret sammen da jeg tok det ned. Her ble det i stedet et ganske jevnt og tydelig mønster. Denne borden ble også mye mindre i størrelse enn den andre. Dette har nok noe med tykkelsen på tråden å gjøre. Det jeg har tenkt med dette arbeidet, er å lage meg et slags minivindu som Sprangborden kan være gardinkappe til. Jeg har malt et enkelt bilde som jeg har tenkt å ha som bakgrunn, altså det man ser ut gjennom vinduet. Videre har jeg funnet noen pinner som jeg skulle lage selve vinduet av, for så å feste Sprangborden på den øverste pinnen. Det hadde vært fint å hatt et ordentlig vindu å bruke, men Sprangborden er nok dessverre ikke stor nok til det.

Bilder fra arbeidet:

Først må man tre trådene



Det er viktig å sette inn skillepinne etter hver runde


Det ferdige arbeidet. Likt mønster oppe og nede.


Man må huske på å knyte etter man har tatt av arbeidet fra ramma og delt det i to. Om man ikke knyter, vil det rakne.

Bordene "krøllet" seg litt sammen, så jeg måtte stive dem. Da jeg skulle stryke, måtte jeg ha et klede over fordi det stod på nøstepakningen at lingarnet ikke tålte stryking. Det gikk heldigvis bra :)


De to ferdige bordene. Festet dem til papp med knappenåler for å gjøre kantene så jevne som mulig.


           








Her ser dere maleriet med pinner over som er
 ment som en begynnelse på å lage et vindu:



           Det oppstod mange problemer underveis med dette arbeidet. Den første feilen jeg gjorde var å male jeg bildet uten å tenke på hvor stor Sprangborden var. Som dere ser skulle, bildet  vært en del lengre, men ikke bredere, for å passe med borden.  Jeg fikk heller ikke til å tenke ut hvordan jeg kunne feste både vinduet på maleriet og borden på vinduet igjen. Hadde jeg laget nye pinner som var litt lengre, kunne jeg nok kanskje bundet dem sammen til en ramme, men det ville fortsatt blitt vanskelig å feste maleriet og borden. Slapp opp for ideer og syntes ikke dette kom til å bli så bra som jeg ønska. Derfor ble dette bare et enkelt utkast som jeg har forkasta.

3.         I arbeidet med det tredje utkastet, har jeg malt et maleri. Jeg har brukt ulike blå og turkise farger for å skape liv og variasjon. I tillegg har jeg brukt en del malekniv slik at det ikke er helt flatt. På denne måten synes jeg at jeg har fått mer spenning og variasjon i bildet selv om det bare er ulike nyanser av en farge! Etter jeg hadde malt ferdig, klipte jeg ut deler fra et hullete gullstoff. Disse delene prøvde jeg å få til å bli like med delene i sprangmønsteret jeg brukte på 1. og 2. utkast. Jeg limte disse delene på som element i maleriet og gjorde den siste finishen ved å bruke glitterlim i midten av den midterste stoffdelen og sette en perle opp på det igjen. Da syntes jeg at jeg fikk mer fokus på midten og det ble igjen litt variasjon ved at alle delene ikke bare var tomme hull.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar